Στάδια ανάπτυξης

Κάθε παιδί αναπτύσσεται με τον δικό του ρυθμό, αλλά υπάρχουν ορισμένα ορόσημα που οι γονείς και οι φροντιστές μπορούν να παρακολουθούν.

Η φυσιολογική ανάπτυξη περιλαμβάνει: 

  • Αδρή κινητικότητα: Χρήση μεγάλων μυϊκών ομάδων για να κάθεται, στέκεται, περπατά, τρέχει, να κρατά την ισορροπία του.
  • Λεπτή κινητικότητα: Να χρησιμοποιεί τα χέρια για να φάει, ζωγραφίσει, γράψει, ντυθεί και πολλά άλλα!
  • Ομιλία και επικοινωνία: Ήχοι, ομιλία, χειρονομίες ή η χρήση της γλώσσας του σώματος για να επικοινωνήσει, να αντιλαμβάνεται τι λένε οι άλλοι.
  • Αντίληψη και δεξιότητες: Κατανόηση, μάθηση, μνήμη.
  • Κοινωνικές δεξιότητες: Αλληλεπίδραση, συνεργασία, σχέσεις οικογένεια και φίλους.

1.    Νεογνική περίοδος (0-2 μηνών):

  • Αντανακλαστικές κινήσεις (π.χ. πιπίλισμα, σύλληψη).
  • Ανύψωση κεφαλιού για λίγα δευτερόλεπτα όταν είναι μπρούμυτα.
  • Εστίαση σε κοντινά αντικείμενα (20-30 cm από το πρόσωπο).
  • Αντίδραση σε δυνατούς ήχους.
  • Ανταπόκριση στα φωνητικά ερεθίσματα (π.χ. ηρεμία όταν ακούει τη φωνή της μητέρας).
  • Έναρξη κοινωνικού χαμόγελου γύρω στις 6 εβδομάδες.

2.    Βρεφική ηλικία (2 μηνών - 1 έτους):

  • Στήριξη κεφαλιού (3-4 μηνών).
  • Κάθισμα χωρίς υποστήριξη (6-8 μηνών).
  • Μπουσούλημα (7-10 μηνών) και περπάτημα (10-12 μηνών).
  • Εξερεύνηση αντικειμένων (πιάσιμο, βάζουν πράγματα στο στόμα).
  • Αναγνώριση γνωστών προσώπων και πραγμάτων.
  • Φωνήματα (4-6 μηνών), πρώτες λέξεις (9-12 μηνών).
  • Άγχος αποχωρισμού (8-12 μηνών).
  • Ανταπόκριση σε χαμόγελα και παιχνίδια, όπως “κου-κου τζα”.

3.    Νηπιακή ηλικία (1-3 ετών):

  • Βελτίωση ισορροπίας (τρέξιμο, ανέβασμα σκαλοπατιών).
  • Χρήση κουταλιού.
  • Ανάπτυξη φαντασίας και επίλυση προβλημάτων.
  • Αναγνώριση σχημάτων, χρωμάτων και αντικειμένων.
  • Από μεμονωμένες λέξεις (12-18 μηνών) σε φράσεις 2-3 λέξεων (24-36 μηνών).
  • Αυξημένη ανεξαρτησία, αλλά και ξεσπάσματα θυμού (tantrums).
  • Ανάπτυξη σχέσεων με συνομηλίκους.

4.    Προσχολική ηλικία (3-6 ετών):

  • Καλύτερος συντονισμός κινήσεων (πήδημα, ποδήλατο).
  • Ικανότητα να ντύνονται μόνα τους.
  • Κατανόηση βασικών εννοιών (π.χ. χρόνος, μέγεθος).
  • Ανάπτυξη φανταστικού παιχνιδιού και δημιουργικότητας.
  • Λεξιλόγιο 1.000-2.000 λέξεων.
  • Σύνθετες προτάσεις και βασική αφήγηση ιστοριών.
  • Συνεργατικό παιχνίδι με άλλα παιδιά.
  • Ανάπτυξη ενσυναίσθησης και κατανόηση συναισθημάτων.

5.    Σχολική ηλικία (6-12 ετών):

  • Σταδιακή ανάπτυξη δύναμης και αντοχής.
  • Βελτίωση λεπτής κινητικότητας (γραφή, ζωγραφική).
  • Ανάπτυξη λογικής σκέψης και επίλυσης προβλημάτων.
  • Ανάγνωση, γραφή και μαθηματικές δεξιότητες.
  • Σημασία στις φιλίες και στους κανόνες.
  • Κατανόηση της δικαιοσύνης και ηθικής.

6.    Εφηβική ηλικία (12-18 ετών):

  • Ραγδαία ανάπτυξη ύψους και βάρους.
  • Έναρξη εφηβείας, με αλλαγές στο σώμα (ορμόνες, δευτερεύοντα χαρακτηριστικά φύλου).
  • Ανάπτυξη αφηρημένης σκέψης και κριτικής ικανότητας.
  • Στόχοι και σχεδιασμός για το μέλλον.
  • Έμφαση στην ταυτότητα και την αυτονομία.
  • Επιρροή από συνομηλίκους, αλλά και αναζήτηση ανεξαρτησίας.

Η παρακολούθηση αυτών των σταδίων βοηθά στον εντοπισμό τυχόν καθυστερήσεων ή προβλημάτων ανάπτυξης, ώστε να αντιμετωπιστούν εγκαίρως με τη βοήθεια ειδικών.